Diagnose: byråsklerose

06.01.2012

 

Det nye året begynte som det gamle endte - med medieoppslag om mangelfulle og ineffektive offentlige tjenester.

Fredagens oppslag i VG om 69-åringen som måtte vente i 105 dager på å bli kreftoperert fordi papirene hans forsvant i sykehusenes byråkratiske irrganger, er dessverre gammelt nytt. Derimot er nyheten om mannen som ringte regjeringens sentralbord i mars i fjor, blodfersk. Det burde den ikke ha vært siden mannen snakket om et manifest og truet med å skyte unge AUF-ere. Årsaken til at vi har fått vite om samtalen først nå, er at Departementenes servicesenter - som opplevde samtalen som både uvanlig og ubehagelig - ikke rapportert den til politiet før etter 22. juli.

Eksemplene på svikt i de offentlige tjenestene er mange: Den store HVPU-reformen ble en fiasko, og tidenes største forvaltningsreform, opprettelsen av NAV, endte med kaos. De mange skolereformene og sammenslåingen av sykehus landet rundt forteller den samme historien: Det er typisk norsk å bruke mye penger på offentlige sektor, men det er ikke typisk norsk å levere gode tjenester.

På NHOs årskonferanse denne uken viste BI-professor Hilde C. Bjørnland til at Norge etter folketallet har flest offentlig ansatte i verden - hver tredje nordmann jobber nå i offentlig sektor. "Ikke i noen annen nedgangsperiode i moderne tid i Norge har antall ansatte i offentlig sektor steget så kraftig eller så raskt som i årene etter finanskrisen i 2008," sa hun og viste til at det de tre siste årene er etablert 45 000 nye offentlige arbeidsplasser her i landet.

Regjeringen Stoltenbergs intensjoner var gode: Skadevirkningene av finanskrisen skulle reduseres ved å opprette midlertidige arbeidsplasser i offentlig sektor. At arbeidsplassene skulle bli faste, var det neppe noen utenfor fagbevegelsen som hadde regnet med.

Intensjonene til Jens Stoltenbergs første regjering er det heller ingen grunn til å kritiserte: Offentlig sektor skulle moderniseres, og skattebetalerne skulle få bedre service. Jørgen Kosmo ble utnevnt til arbeids- og administrasjonsminister og gikk løs på jobben med krum hals. Resultatet kjenner vi - det endte med et "kompromiss" med LOs forbund i offentlig sektor, der man hadde andre ideer (for å si det forsiktig) om hva som var tilrådelig - enn det Stoltenberg, Kosmo og den nye regjeringen hadde.

Mens resten av Europa bygger ned og effektiviserer offentlig sektor, går Norge motsatt vei. Det skyldes at vi har råd til det i motsetning til de andre europeiske landene. Problemet er ikke tallet på offentlig ansatte - det er bedre å lønne folk for å arbeide enn å utbetale trygd til folk som ikke gjør noe. Regjeringens utfordring er at skattebetalerne ikke opplever at de offentlige tjenestene blir bedre etter hvert som tallet på offentlig ansatte øker.

I en kronikk i Aftenposten før jul skrev eiendomskongen Olav Thon at problemet ikke er at offentlig ansatte gjør for lite, men at de tvert imot gjør for mye. Det sier han selvsagt fordi han ønsker å drive sin virksomhet i fred med minst mulig innblanding fra det offentlige. Den syke som ikke får utbetalt sykepenger, opplever det annerledes.

Trolig gjør de offentlige ansatte verken for mye eller for lite - årsaken til folks misnøye er at de ikke oppfyller våre krav til service og effektivitet.

Den polskfødte professoren Nina Witoszek, som har gjort nordmann av seg, skrev i Aftenposten i fjor høst at Norge har byttet ut natur med kontor, og mennesker med roboter. "Robotene er et smart, demonisk påfunn fordi de ikke forteller deg hvem som har ansvar. Når du er døende, ringer du nødtelefonen og hører at du rykker stadig frem i køen. Dødskøen er styrt av den byråsentriske sjelen."

Ja, det er nettopp slik kreftpasienten føler det når papirene er forsvunnet og han ringer for å få vite når han skal opereres. Det samme gjelder den desperate alenemoren som etterlyser sykepengene som hun skulle hatt for to måneder siden.

Nina Witoszek kaller tilstanden for byråsklerose. Vi kjenner symptomene, men ingen gjør noe med dem. Kanskje er det på tide at Jens Stoltenberg virkeliggjør sin gamle visjon om mer effektive og publikumsvennlige offentlige tjenester? Eller har han gitt opp?

Antall kommentarer: 0

Navn:
E-postadresse:
Hjemmesideadresse:
Melding:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Skriv inn koden innebygd i bildet