MS Thorbjørn –
en ferje til besvær

26.11.2011

Mens campingturister trosset kulene fra Utøya og la ut på Tyrifjorden i åpne småbåter for å redde liv, lå AUFs ferje MS Thorbjørn trygt ved fastlandet. Først da Anders Behring Breivik hadde overgitt seg, ble den satt inn i redningsarbeidet 22. juli.

I dagene og ukene etter terroraksjonen stilte mange utenlandske medier spørsmålet: Hvorfor ble ikke MS Thorbjørn satt inn i redningsarbeidet umiddelbart? Og hvorfor rekvirerte ikke Delta-styrken ferja mens de var på vei i bil fra Oslo til Utøya? Man skulle tro at et tidligere militært landgangsfartøy var bedre egnet til oppgaven enn en atten fots gummibåt.

Av en eller annen grunn har norske medier ikke gjort noe stort poeng av dette før Dagsrevyen denne uken – tre måneder etter massakren – stilte 22. julikommisjonens leder, Alexandra Bech Gjørv, spørsmål om "bruken av ferja" den skjebnesvangre julidagen.

I intervjuet lovet Bech Gjørv å granske AUFs beredskap på Utøya og i hvilken grad MS Thorbjørn og andre båter i området var involvert, og "i hvilken grad de burde ha vært involvert" under de dramatiske timene 22. juli.

Noen håper at kommisjonens gransking skal munne ut i kritikk av AUF-formannen, Eskil Pedersen, som forlot Utøya om bord på MS Thorbjørn sammen med åtte andre bare noen minutter etter at skytingen begynte. Men de kommer til å vente forgjeves. AUF-formannen gjorde det eneste rette da han tok tilflukt i ferja og kom seg i sikkerhet. Hva skulle han stilt opp mot Behring Breiviks automatvåpen?

Hvis kommisjonen gjør jobben sin, og det er ingen grunn til å tro noe annet, er det politiet som må svare for seg også denne gang. Spørsmålet er enkelt: Hvorfor ble ikke MS Thorbjørn satt inn lenge før Behring Breivik overga seg?

 

Antall kommentarer: 0

Navn:
E-postadresse:
Hjemmesideadresse:
Melding:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Skriv inn koden innebygd i bildet